Gobliny

Obecne czasy są dla goblińskiej rasy bardzo ciężkie. Traktowane jako niższe istoty przez większość rozumnych istot, zniewolone i pogardzane, gobliny z godną podziwu wytrwałością walczą o przetrwanie. Jeszcze nigdy w swej, sięgającej zapomnianych czasów, historii nie znalazły się bowiem tak blisko całkowitego wyginięcia. Podczas gdy nieliczne wolne plemiona ukrywają się w najdzikszych i najbardziej nieprzyjaznych zakątkach świata, takich jak Pokruszone Granie oraz Góry Algor, większość goblinów jest wykorzystywana jako tania siła robocza przez krasnoludów, orki oraz ludzi na terenie Tyranii Żelaznych Wrót lub w Wolnych Miastach, do których trafiły wywiezione przez handlarzy niewolników.

Obecne czasy są dla goblińskiej rasy bardzo ciężkie. Traktowane jako niższe istoty przez większość rozumnych istot, zniewolone i pogardzane, gobliny z godną podziwu wytrwałością walczą o przetrwanie. Jeszcze nigdy w swej, sięgającej zapomnianych czasów, historii nie znalazły się bowiem tak blisko całkowitego wyginięcia. Podczas gdy nieliczne wolne plemiona ukrywają się w najdzikszych i najbardziej nieprzyjaznych zakątkach świata, takich jak Pokruszone Granie oraz Góry Algor, większość goblinów jest wykorzystywana jako tania siła robocza przez krasnoludów, orki oraz ludzi na terenie Tyranii Żelaznych Wrót lub w Wolnych Miastach, do których trafiły wywiezione przez handlarzy niewolników.

Społeczeństwo

Wśród goblinów nie ma miejsca dla bezużytecznych jednostek. Żyjąc cały czas na skraju niebezpieczeństwa, goblińskie plemiona, zarówno te żyjące w dziczy, jak i te w niewoli, wytworzyły silny system kastowy, który dzieli ich społeczeństwo na grupy według funkcji spełnianych przez danego goblina. Bezużyteczny goblin to niepotrzebny balast dla reszty grupy; aby przetrwać, każdy członek plemienia musi coś do niego wnosić. Plemieniem przewodzi zwykle herszt lub szaman i to właśnie on pilnuje przestrzegania zasad, podejmuje najważniejsze decyzje dotyczące losów plemienia oraz rozstrzyga konflikty. Przywódcą zostaje goblin wystarczająco silny, aby wywalczyć sobie władzę lub goblin wystarczająco sprytny, aby przekonać swoich pobratymców do tego, że to dobry pomysł.

Technika

Jako prymitywna rasa, gobliny bywają zaskakująco przebiegłe i pomysłowe, często adaptując osiągnięcia innych ras do własnego użytku. Większość przedmiotów używanych przez gobliny zostało po prostu skradzionych i przystosowanych do ich potrzeb. Nie posiadając zdolności kowalskich ani płatnerskich, gobliny korzystają przede wszystkim z prostych skórzanych pancerzy, krótkich zakrzywionych noży, mieczy przypominających tasaki oraz prostych broni miotanych.

Religia

Religia goblinów jest wyjątkowa. Nie tylko posiadają własny panteon bogów, ale także ich stosunek do nich jest osobliwy. Gobliny wierzą bowiem, że ich bóstwa, potężne istoty o olbrzymiej mocy, nienawidzą ich i z tego powodu zsyłają na goblińską rasę wszelkiego rodzaju nieszczęścia. Źródłem owej nienawiści ma być zbrodnia, jaką w zamierzchłych czasach popełnili przeciwko bogom zielonoskórzy. Krążą różne mity na temat natury owej zbrodni, nikt jednak nie wie nic na pewno. Większość ras modli się do swoich bóstw prosząc o ich przychylność, gobliny modlą się o darowanie im życia.

Bogowie goblińscy

Bogowie goblińscy znani są pod różnymi imionami w zależności od plemienia, jednak w wierzeniach każdego z plemion przewijają się podobne sylwetki bóstw. Gobliny, którym udało się znaleźć stałe siedlisko, zwykle budują niewielkie, proste ołtarzyki przy których oddają cześć swoim bogom, jednak większości goblinów do praktyk religijnych musi wystarczyć ognisko.

Atatog – bóg głodu i nieurodzaju, gobliny modlą się do niego i składają mu ofiary, aby obłaskawić go i uchronić się od niepowodzeniem podczas polowań, zapobiec niepomyślnym zbiorom nielicznych roślin, które uprawiają oraz śmierci zwierząt hodowlanych. Najczęściej spotykanym wizerunkiem Atatoga jest olbrzymia, obślizgłą masa z resztek mięsa i innej żywności o obłym kształcie, z wielkimi ustami po środku, jadąca w powozie z kości, ciągniętym przez dwa woły.

Tokorog – bóg zarazy i rozkładu, gobliny nigdy nie wypowiadają jego imienia głośno, przepełnione strachem wznoszą ku niemu błagania o pozostawienie ich w dobrym zdrowiu. Przedstawiany jako chuda postać ze skórą pokrytą liszajami i roztaczająca zapach zgnilizny. Na twarzy nosi drewnianą maskę, zza której wypełza wszelkiego rodzaju robactwo. Legendy głoszą, że kiedy uchyla maskę i spogląda na świat, wszędzie gdzie pada jego wzrok, wszelkie życie zaczyna umierać.

Nyssha – bogini klęsk pogodowych, kierowane do niej prośby wypełniają powietrze wokół ołtarzy przy najmniejszych oznakach możliwej burzy. Przedstawiana jako skrzydlata postać, z twarzą pozbawioną oczu i nosa, w rękach trzyma bicz, którego smagnięciami może zmieniać pogodę wedle swych upodobań.

Rakkthog – bóg wojny i niewoli, najmniej sprzyjający rasie gobliniej bóg. Nie zadowalają go zwykłe ofiary, jego przychylność zyskać można jedynie darem walki, dlatego też gobliny organizują rytualne walki na jego cześć. Przedstawiany jako wielki stwór podobny do jaszczurki, z łuskami ze stali oraz ogonem przypominającym kiścień.

Larza – bogini pecha i złośliwości, przyczynia się do niewielkich nieszczęść jak na przykład oparzenia przy gotowaniu posiłku. Przedstawiana jako karzełek przypominający na pierwszy rzut oka goblina, ubrany w kolorowy strój obszyty dzwoneczkami.

Khar – bóg pożogi i zniszczenia, uznawany za ojca goblinów. To od niego pochodzi cechująca goblińską rasę chęć destrukcji. Każdy akt zniszczenia dokonywany przez zielonoskórych, dokonywany jest na cześć Khara.

Grim’lukk – zwany również Tym, Który Stąpa Ze Zmierzchem, bóg zagłady. Jest największym źródłem lęku wszystkich goblinów, zwykle przedstawiany jako niewyraźny cień z dwojgiem jarzących się ślepiów. Niektóre gobliny wierzą, że jeśli oddadzą się w opiekę swoim większym, orczym braciom, to unikną (inaczej nieuchronnej) śmierci z jego ręki. Jest jedynym bogiem, któremu nie są składane żadne ofiary, ponieważ legendy głoszą, że nie da się go w żaden sposób przebłagać.

Najważniejsze święto

Podczas Krwawego Księżyca, kiedy orkowie świętują Dni Mieczy i Kłów, ma miejsce goblińskie święto Obarczenia. Podczas tego święta gobliny zbierają się pod przywództwem szamanów i podczas składania ofiar i modłów przeprowadzają serie rytuałów, podczas których wybierają jednego z członków plemienia i przypisują mu winę za wszystkie swoje występki i przewinienie. Wybrany goblin staje się wtedy Obarczony Winą i zostaje ofiarowany bogom. Gobliny wierzą, że zostają im w ten sposób odpuszczone ich grzechy i przez ten jeden dzień mogą odetchnąć z ulgą, przestać na chwilę obawiać się śmierci i świętować.

Grając goblinem:

– jesteś głęboko wierzący i przesądny, codziennie rano modlisz się do swoich bogów w obawie przed ich gniewem – nie ma (żywych) goblinów ateistów

– honor jest dla ciebie obcym pojęciem

– unikasz walki twarzą w twarz, nie jesteś rycerzem, nie istnieją dla ciebie ciosy inne niż te poniżej pasa, nie zawahasz się wbić komuś noża w plecy lub wykorzystać innych brudnych sztuczek

– zawsze szukasz okazji, aby się wzbogacić cudzym kosztem, ale nie będziesz ryzykować własnej skóry, jeśli nie jest to absolutnie konieczne

– przy ilości plugastw, z jaką się spotykasz, niewiele rzeczy potrafi cię obrzydzić

– żywisz wobec orków szacunek pomieszany z obawą, ponieważ wiesz, że w momencie, w którym nie jesteś dla nich przydatny żywy, stajesz się w ich oczach jedzeniem.